Jest to najdłuższy most w regionie i prestiżowy obiekt lokalnego rządu: most Holtekamp w Papui Zachodniej w Indonezji. Jednak zaledwie rok po jego otwarciu pojawiły się poważne problemy z jego stabilnością. Materiał opracowany przez Diamant Metallplastic GmbH z siedzibą w Mönchengladbach w Niemczech, jego zastosowanie w Papui i nadzór z Niemiec za pośrednictwem czatu wideo uratowały sytuację. Był to pierwszy międzynarodowy projekt firmy Diamant w budowie mostów.
„Jembatan Holtekamp”, jak nazywa się go w lokalnym języku Papui, łączy stolicę prowincji Jayapura z dystryktem Muara Tami. Ma długość 732 metrów i stoi nad cieśniną, od której pochodzi jego nazwa: Holtekamp. Będący częścią liczącej obecnie 4 325 kilometrów autostrady Trans-Papua, most Holtekamp, który został otwarty w październiku 2018 roku, jest kluczowym elementem infrastruktury: skraca czas podróży między Jayapurą a głównymi miejscami docelowymi o połowę.
Poważny problem już po roku użytkowania
Jednak ten wielki sukces został zakwestionowany zaledwie rok po otwarciu mostu. Łożysko mostu było zagrożone przez nieprawidłowo zamontowane wsporniki, a tym samym wygięło stalową płytę fundamentową. Cała statyka mostu była zagrożona!
Aby rozwiązać ten problem, należało wstawić nową stalową płytę fundamentową i połączyć ją z istniejącymi elementami w sposób dopasowany pod względem kształtu i siły. Materiałem wybieranym do tego rodzaju konstrukcji mostów jest MM1018 firmy Diamant Metallplastic GmbH w Mönchengladbach – znany wśród grup ekspertów jako „płynna podkładka”. Operatorzy i kierownicy projektu mostu Holtekamp również zdecydowali się na użycie MM1018 do pilnej naprawy i zlecili firmie Diamant Metallplastic wykonanie prac w Papui Zachodniej.
Nadzorowanie prac przez czat wideo ze względu na Koronawirusa
Ale potem nadeszła Korona… Wirus „zainfekował” również ten projekt i sprawił, że wszystkie plany stanęły pod znakiem zapytania. Zwłaszcza wysłanie niemieckiego zespołu budowlanego DIAMANT do Papui w celu wykonania prac. 14-dniowa kwarantanna po przybyciu do Gwinei i po powrocie do Niemiec nie była uzasadniona pod względem kosztów.
Na miejscu w Papui Zachodniej znajdowała się wysoce zmotywowana, ale wciąż niedoświadczona załoga lokalnego partnera handlowego DIAMANT do aplikacji materiału MM1018.
Corona-Virus stwarza jednak przestrzeń dla wyobraźni i determinacji do przekraczania granic. Tak też było w przypadku tego projektu: Postanowiono instruować i nadzorować zespół Papua za pośrednictwem czatu wideo z niemieckiej siedziby Diamant w Mönchengladbach.
Podczas nocnych spotkań – ze względu na dziewięciogodzinną różnicę czasu – kierownictwo i specjaliści ds. produktów monitorowali i instruowali pracę MM1018 na łożysku mostu po „drugiej stronie” świata za pośrednictwem wideo na żywo. Z sukcesem: W ciągu zaledwie dwóch dni (lub nocy), wliczając w to przygotowania, pięcioosobowy zespół na miejscu zaaplikował około 200 kilogramów MM1018 metodą wtrysku. Zapewniło to, że łożysko mostu jest teraz bezpiecznie podparte na fundamencie z płyty stalowej ze 100% dopasowaniem kształtu i siły.
Dzięki zamknięciu mostu na zaledwie 48 godzin, początkowo wydawałoby się przerastający nas problem został rozwiązany. Dzięki innowacyjnemu materiałowi – i dzięki nowatorskiemu podejściu do budowy mostów: nadzorowi za pośrednictwem czatu wideo z Mönchengladbach na drugi koniec świata.